Febiofest 2012

XIX. Mezinárodní filmový festival Praha – Febiofest 2012

Febio Fest
  • 22. – 30. března 2012, Cinestar Anděl, Bio Konvikt – Ponrepo + 6 krajských měst (celkem 20 kinosálů!)
  • Generálním partnerem festivalu nadále ERA
  • Soutěž Nová Evropa obsahuje také českou naději: film Příliš mladá noc, který bude soutěžit o letošní Grand Prix
  • Festival přináší velký portrét současné turecké kinematografie
  • Hosté: Nanni Moretti, Sandrine Bonnaire, Lech Majewski
  • Festival představí hity současné kinematografie a filmy navrhované na Oscary; např. Superclásico, Tady to musí být, Bouřlivé výšiny a Musíme si promluvit o Kevinovi
  • Filmově-historická událost: česká premiéra restaurované Bitvy o Alžír
  • Vítěz Febiofestu 2011 Křtiny právě vstupuje do českých kin
  • Febiofest na Slovensku odstartuje o týden později, ve čtvrtek 29. března v Bratislavě a poté v dalších 6 městech
  • Retrospektiva v kině Konvikt bude letos patřit nejstaršímu žijícímu českému režisérovi Jiřímu Krejčíkovi.
Febio Fest

TERMÍNY FESTIVALU:

19. ročník MFF Praha – Febiofest 2012 se uskuteční 22. – 30. března 2012 ve všech 12 sálech kina Cinestar Anděl v Praze a archivním kině Konvikt, které nabídne retrospektivu Jiřího Krejčíka.

Pražskou část bude provázet série regionálních ozvěn, a to v šesti městech:

Praha: 22. 3. – 30. 3. Cinestar Anděl

Liberec: 2. 4. – 4. 4. 2012 CineStar
Hradec Králové: 3. 4. – 5. 4. 2012 CineStar
Pardubice: 4. 4. – 6. 4. 2012 CineStar
České Budějovice: 5. 4. – 7. 4. 2012 CineStar
Brno: 10. 4. – 12. 4. 2012 Sál B. Bakaly
Ostrava: 11. 4. – 13. 4. 2012 CineStar + kino Art

ORGANIZACE FESTIVALU:

Přes přetrvávající finanční problémy Febiofest ani letos v žádném směru neztenčuje svou nabídku.

Generální partnerem festivalu zůstává ERA.

Dalšími klíčovými finančními partnery jsou: Hlavní město Praha, Ministerstvo kultury ČR, Státní fond na podporu a rozvoj české kinematografie a Městská část Praha 5.

Hlavním mediální partnerem je letos, po několika letech, opět Česká televize.

Festival připravuje obvyklý programový tým s nově postavenou produkční složkou.

HOSTÉ FESTIVALU:

V Kině osobností se letos mj. představí i tito tři významní filmaři:
Herec a režisér NANNI MORETTI získal za rodinné drama Synův pokoj v roce 2001 Zlatou palmu na festivalu v Cannes, kde bude letos také předsedou poroty. Febiofest uvede ve spolupráci s distribuční společností CinemArt jeho novinku Habemus papam, komedii o volbě papeže se skvělým Michelem Piccolim v hlavní roli. Diváci budou moci zároveň (díky spolupráci s Italským kulturním institutem) zhlédnout také rané filmy tohoto „Woodyho Allena italské kinematografie”, malé, nezávislé a u nás prakticky neznámé produkce jako Mše skončila, Apríl nebo Bianca, včetně kultovních snímků La Palombella Rosa a Drahý deníčku.

Galerii držitelů Kristiána z řad hereckých osobností letos rozšíří SANDRINE BONNAIRE, která patří v současnosti do elitní třídy francouzských filmových hvězd. Její kariéra měla raketový start, když ji Maurice Pialat v šestnácti letech objevil v konkurzu na hlavní roli do snímku Našim láskám, přičemž na výsluní se definitivně etablovala postavou tulačky ve filmu Bez střechy a bez zákona režisérky Agnes Vardové, jenž už dnes patří ke klasickým dílům francouzské kinematografie. Ve výběru šesti filmů, které Febiofest uvádí, se Sandrine Bonnaire představí i v jiných žánrových polohách: v kultovním thrilleru Clauda Chabrola Slavnost, v romantické komedii Philippa Lioreta Mademoiselle a také v nelehké roli ženy, která v sobě objeví geniální talent pro hru v šachy ve snímku Šachová královna režisérky Caroline Bottaro. V roce 2007 debutovala Sandrine Bonnaire také jako režisérka filmem, jenž pro ni určitě nebyl po lidské stránce lehký: dokument Jmenuje se Sabine je portrétem její vlastní autismem postižené sestry Sabine. Pocta je připravena v kooperaci s Francouzským institutem.

LECH MAJEWSKI patří k těm nejbarvitějším osobnostem současného světového umění, jehož nelze jednoduše zařadit pouze do jedné kolonky. Není totiž jen filmařem – režisérem, scenáristou a producentem, ale také básníkem, skladatelem a především výtvarníkem, jenž vystavuje v nejprestižnějších světových galeriích jako třeba newyorské MoMA. Začátkem 80. let emigroval Majewski do USA a dnes žije střídavě tam a v Polsku. Jeho jméno je spjato s mezinárodními produkcemi jako Basquiat, Prisoner of Rio nebo The Black Rider. Ve filmu si vydobyl uznání především svými v Polsku natočenými snímky Wojaczek o stejnojmenném polském básníkovi nebo Angelus o okultní komunitě. Za naprosto unikátní lze označit Majewského nejnovější opus Mlýn a kříž, který do svébytné filmové podoby převádí obraz Nesení kříže, namalovaný v roce 1564 Pieterem Brueghelem starším. Kritika označila tuto filmovou adaptaci jednoho z nejznámějších epických děl nizozemského mistra za nejlepší interpretaci jednoho obrazu, jaká kdy vznikla. Poctu v Kině osobností připravujeme za podpory Polského institutu.

NOVINKY SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE V PROGRAMU:

V programu je hned několik snímků s národními nominacemi na Oscary a několik z těch, které se ocitly v užším výběru. Býčí šíje (r. Michael R. Roskam) je belgický film nominovaný na Oscara, netradiční drama z prostředí „hormonální mafie“, nelegálně obchodující s přípravky na podporu růstu svalové hmoty skotu. Jeden z nejpodařenějších a nejodvážnějších debutů loňského roku!

V užší nominaci 8 filmů se mezi oscarovými kandidáty dále objevil také snímek Superclásico. Ole Christian Madsen natočil chytrou komedii o partnerských vztazích odehrávající se v Buenos Aires v Argentině. Zábavný snímek líčí osudy Christiana, majitele upadající vinotéky v Dánsku, kterému se hroutí nejen živnost, ale i manželství s Annou. Ta odjela do Buenos Aires a jako úspěšná manažerka fotbalového klubu žije luxusní život po boku o mnoho let mladší fotbalové hvězdy. Christian se ale nehodlá tak snadno vzdát... Film v ČR uvede Cinemart.

Na Academy Awards byl navržen také samojský Řečník jako nominant Nového Zélandu. Snímek oceněný na MFF v Benátkách rozvíjí příběh mlčenlivého trpaslíka Sailiho, který hledá odvahu postavit se trpkému životnímu údělu. Snímek o věčné lásce působivě vykresluje kulturu polynéského ostrova, silně protkaného tradicemi. Filmem debutoval režisér Tusi Tamasese.

„V celém programu letošního Febiofestu jsou ještě další tři snímky, které získaly národní nominace – a dalších pět jsme uvedli už na předešlém ročníku,“ říká programová ředitelka Hana Cielová.

Z canneského festivalu přiváží Febiofest téměř třicet filmů, z nichž bychom chtěli upozornit na absurdní a stylový Tady to musí být (r. Paolo Sorrentino – Božský, Následky lásky ad.) se Seanem Pennem v roli bývalého rockera zdevastovaného heroinem. Uvede ho společnost Film Europe.

V Cannes bylo premiérováno také skvělé psychologické drama Musíme si promluvit o Kevinovi (r. Lynne Ramsayová). Filmová adaptace románu Lionel Shriverové vyniká především strhujícím výkonem Tildy Swintonové (nominace na Evropskou filmovou cenu a Zlatý Globus) a odosobněnou obrazovou stránkou. Film bude posléze uveden do distribuce díky AČFK.

Bouřlivé výšiny natočila podle klasického románu Emily Brontëové Andrea Arnoldová, známá díky filmům Fish Tank a Red Road uvedeným i v české distribuci. Anglické filmařce, kterou na Febiofestu velmi vyzdvihoval i někdejší host a držitel Kristiána Mike Leigh, se podařilo dát „povinné četbě“ nový aktuální ráz a palčivost.

Německý milovník absurdistánů Veit Helmer přichází s epickou, mimořádně vtipnou evropsko-asijskou produkcí Bajkonur. Rozevlátá bláznivá komedie spojuje pohádkovou romanci i fantazijní dobrodružný film s lovestory kazašského venkovana s přezdívkou Gagarin a z nebe spadlé francouzské kosmonautky.

Událostí pro fajnšmekry bude česká premiéra restaurované verze legendárního francouzského filmu Bitva o Alžír. Pontecorvův film s hudbou Ennia Morriconeho, oceněný Zlatým Lvem na MFF v Benátkách, neztrácí ani po více než čtyřiceti letech na aktuálnosti.

NOVÁ EVROPA – SOUTĚŽIT BUDE ČESKÝ FILM PŘÍLIŠ MLADÁ NOC:

Po světové premiéře na letošním Berlinale uvede Febiofest velkou českou naději – snímek Příliš mladá noc. Sedmadvacetiletý v Praze žijící slovinský režisér Olmo Omerzu dokončil na sklonku minulého roku své studium na pražské FAMU. Jeho film bude v soutěži o Grand prix MFF Praha zastupovat Českou republiku. Olmo Omerzu, oceněný v minulosti několikrát za své předešlé školní filmy (zejména za středometrážní film Druhé dějství), patří k nastupující generaci režisérů hraných filmů, jejichž tvorbu stojí za to sledovat.

„Jsme samozřejmě rádi, že máme i letos v soutěži snímek reprezentující domácí kinematografii. Zdá se dokonce, že zde možná vzniká jistá kontinuita,“ podotýká programový ředitel Štefan Uhrík. „Po debutu Osmdesát dopisů Václava Kadrnky je zde totiž další ambiciózní prvotina, jejíž cesta k divákovi ovšem nemusí být jednoduchá. O to víc nás těší, že ji může Febiofest podpořit, protože právě zde by měla být jedna z hlavních rolí filmového festivalu.“

Příliš mladá noc vypráví o dvou dvanáctiletých klucích, kteří se náhodně ocitnou v cizím bytě na zvláštní oslavě den po Silvestru. V bytě mladé dívky jsou rovněž na návštěvě dva dospělí muži. Děti se v bytě zapomenou, prožijí svoje první setkání s láskou a sexualitou, přestanou vnímat čas a neuvědomí si, že se po nich doma shánějí a pravděpodobně už je hledá policie. Film se jiným způsobem zabývá tématem dětství, přechodem z dětství do dospělosti a zachycuje, jak se dětský svět zrcadlí ve světě dospělých a naopak.

NÁRODNÍ RETROSPEKTIVA – TURECKO DNES:

Turecký film zažívá novou etapu. Jednou z jeho vůdčích osobností je autorský tvůrce Semih Kaplanoglu, kterému loňský Febiofest věnoval zvláštní poctu. Film v zemi půlměsíce ale nereprezentuje pouze on a několik dalších osobitých umělců, jejichž filmy patří k ozdobám světových festivalů, jako například Nuri Bilge Ceylan (letos uvádíme jeho nejnovější snímek Tenkrát v Anatolii, jenž turecké kinematografii vynesl další výrazné ocenění, Velkou cenu poroty na festivalu v Cannes). Úžasné je, že za těmito průkopníky kráčí celá plejáda mladých tvůrců, kteří se snaží zachytit všechno , co se dnes děje v zemi, procházející velkým kulturním ale i ekonomickým boomem. A právě nové, pro českého diváka zatím neznámé tváře dnešního tureckého filmu chce přiblížit tato retrospektiva.

Detaily o programu bude festival postupně zveřejňovat na svém webu www.febiofest.cz.

POROTA:

Do 33členné občanské poroty festivalu, která udělí Grand Prix nejlepšímu mladému evropskému filmu, se již na www.febiofest.cz přihlásilo prvních cca 150 zájemců.
Porota, udělující Grand Prix, je otevřená komukoli, lidem od 15 do 100 let, všeho druhu vzdělání, sociálního zázemí, profese i zájmů a ze všech míst naší republiky. Zájemci se mohou o členství ucházet až do 10. března.
Porotu poté doplní čestný předseda (v předcházejících letech to byli architekt Jan Kaplický, výtvarník David Černý, dirigent Libor Pešek a bývalá první dáma Dagmar Havlová).

VÍTĚZ GRAND PRIX MFF PRAHA – FEBIOFEST 2011 V DISTRIBUCI:

Polský film Křtiny, vítěz Grand Prix Febiofestu 2011, zároveň vstupuje 23. února do českých kin s finanční podporou Febiofestu. Jde o drsný, avšak velmi lidský příběh ze současného varšavského podsvětí, kde platí zákon ulice a nejsilnějšího gangu. Uvede ho společnost Film Europe.

FEBIOFEST MUSIC FESTIVAL:

Ani letos nebude chybět Febiofest music festival v podzemních garážích, který nabídne několik desítek hudebních vystoupení. Tento rok se lze těšit na kapely Toxique, Please The Trees, Basta Fidel, Dub-o-net, Discoballs a na řadu DJs. Vstup je, jako vždy, zdarma.

FESTIVALOVÉ TERMÍNY:

  • Datum zveřejnění kompletního programu: 7. března
  • Uzávěrka přihlášek do poroty: 10. března
  • Datum zahájení prodeje vstupenek: 14. března
  • Hlavní tisková konference (Novoměstská radnice): 19. března
  • Zahájení festivalu (v Cinestaru Anděl a Rudolfinu): 22. března
  • Zahájení Febiofestu SK v Bratislavě: 29. března
  • Zakončení (Cinestar a Pantheon Národního muzea): 30. března
  • Zahájení českých regionálních ozvěn – v Liberci: 2. dubna
  • Ukončení českých regionálních ozvěn – v Ostravě: 13. dubna
  • Zahájení slovenských regionálních ozvěn – v Martině: 11. dubna
  • Zakončení slovenských ozvěn – v Košicích: 22. dubna

3. TISKOVÁ ZPRÁVA - 5.3.2012

  • Ve středu 7. března festival zveřejňuje kompletní program, 14. března začíná předprodej vstupenek
  • Čestným předsedou poroty bude kameraman Miroslav Ondříček
  • Představujeme 4 nové VIP hosty: Andreas Dresen, Zuzana Kronerová, Pavel Pawlikowski, Garin Nugroho
  • Program zahájení a zakončení festivalu obsahuje filmy Miláček Mademoiselle, Superclásico a Máme papeže! za účasti tvůrců a hostů
  • Festival představí hity V zemi krve a medu (režie Angelina Jolie), Zatímco spíš, Albert Nobbs (s Glenn Close nominovanou na Oscara) a Báječný hotel Marigold (režie John Madden)
  • Festival uvede sekci Svět ve 3D, zaměřenou na mimoamerickou tvorbu ve formátu 3D. Obsahuje baletní film, asijský horor i Varšavskou bitvu 1920
  • Hlavní tisková konference se bude konat 19. března v 11:00 na Novoměstské radnici
  • 22. – 30. března 2012, Cinestar Anděl, kino Ponrepo + 6 krajských měst

ČESTNÝ PŘEDSEDA POROTY:

Práci 33členné poroty složené z diváků přihlášených na festivalových stránkách zaštítí jako čestný předseda Miroslav Ondříček. Světově proslulý český kameraman a dlouholetý spolupracovník Miloše Formana, který letos slaví životní jubileum, natočil filmy jako Intimní osvětlení, Hoří, má panenko, Amadeus, Jatka č. 5, Valmont atd. Miroslav Ondříček rozhodne o vítězi Grand Prix v soutěži Nová Evropa v případě rovnosti hlasů 33členné občanské poroty.

Přihlášky do poroty festival přijímá už jen do 10. března na www.febiofest.cz.

ZAHÁJENÍ FESTIVALU:

Zahájení festivalu proběhne ve čtvrtek 22. března ve čtyřech hlavních sálech Cinestaru Anděl.

Festival začíná projekcemi filmů Miláček (v sále č. 9) + Mademoiselle (v sále č. 10) + Superclásico (v sále č. 11) + Máme papeže! (v sále č. 12) za účasti primátora Bohuslava Svobody, Nanniho Morettiho, Sandrine Bonnaire a dalších významných hostů.

Nanni Moretti a Sandrine Bonnaire převezmou Kristiána za přínos světové kinematografii.

V rámci zahájení budou také předány Ceny Jaromila Jireše, které každoročně uděluje ARAS.

Festivalové autobusy budou poté odvážet hosty zahájení na společenskou party, která se koná v prostorách Rudolfina.

Záštitu nejen nad zahajovacím ceremoniálem, ale nad celým XIX. Mezinárodním filmovým festivalem Praha – Febiofest 2012 převzali Mgr. Alena Hanáková, ministryně kultury České republiky, a doc. MUDr. Bohuslav Svoboda, CSc., primátor hlavního města Prahy.

Generální partnerem festivalu zůstává Era. Dalšími klíčovými finančními partnery jsou: hlavní město Praha, Ministerstvo kultury ČR, Státní fond na podporu a rozvoj české kinematografie a Městská část Praha 5. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize.

HOSTÉ FESTIVALU:

V Kině osobností se letos mj. představí hvězdný italský herec a režisér Nanni Moretti, legendární francouzská herečka Sandrine Bonnaire a polský inovátor Lech Majewski.

K těmto již dříve ohlášeným jménům přibyla slovenská herečka Zuzana Kronerová, německý mistr improvizace a držitel mnoha festivalových cen Andreas Dresen a mezinárodní režisér polského původu a několikanásobný držitel ceny BAFTA Pawel Pawlikowski. Letos se Febiofest rozhodl představit také exotickou indonéskou kinematografii, a to klíčovým tamějším tvůrcem, kterým je Garin Nugroho.

Zuzana Kronerová

Zuzana Kronerová je představitelka filmů Juraje Jakubiska i Bohdana Slámy, držitelka Českého lva, filmová a divadelní herečka. Pochází z herecké rodiny, otec byl významný herec Jozef Kroner a matka herečka Terézie Hurbanová-Kronerová. První příležitost před filmovou kamerou dostává ve snímku Juraje Jakubiska Nevera po slovensky. Za roli venkovské prostitutky ve snímku Bohdana Slámy Divoké včely získala Českého lva a od té doby se objevuje v každém jeho snímku. Ve svých rolích dokáže přesně balancovat mezi sebeironií a nebývalou přirozeností. Portrét představí tuto tvárnou herečku i v začátcích její kariéry ve filmech Fénix Dušana Trančíka, ve kterém ztvárnila sportovkyni-diskařku, a také ve snímku Brehy nehy, jenž natočil pro Slovenskou televizi v roce 1982 jako svou „rozcvičku“ pro barrandovský debut Džusový román Fero Fenič. Tento televizní film postihl stejný osud – na televizních obrazovkách byl uveden až po roce 1989, kdy byl v archívu STV nalezen jeden jeho přepis…

Andreas Dresen

Německý režisér Andreas Dresen (*1963) se v devadesátých letech podílel významnou měrou na obrodě německého filmu, jako jediný původem z NDR. Se svými filmy Sedmé nebe o lásce v pokročilém věku nebo Láska na grilu posbíral řadu festivalových cen a oslovil diváky v mnoha zemích. Mnozí kritici považují za vrchol jeho dosavadní tvorby aktuální snímek Konečná uprostřed cesty, který bude po Febiofestu uveden do české distribuce díky společnosti CinemArt. Ve svých snímcích se Dresen často dotýká problémů nižších či středních vrstev, ale nikdy netočí sociální dramata, ale spíše studie vztahů, založené na trpělivém pozorování. Snoubí se v nich perfekcionismus s humanismem, přesto jde někdy skoro o partyzánské natáčení, bez scénáře a jen s minimálním štábem.

Pawel Pawlikowski

Britský rezident polského původu začínal v dokumentárním filmu, kde poprvé funkčně využil svůj vtipně ironický pohled na svět. Debutoval snímkem Lucifer Over Lancashire (1987). Bizarní cesta posledního potomka slavného spisovatele, tramvajáka z Petrohradu, ve snímku Dostojevský na cestách (1991) získala řadu ocenění včetně britské obdoby cen Emmy – Royal Television Award. V roce 2000 úspěšně vstoupil do světa hraného filmu s Posledním útočištěm, příběhem ruské imigrantky, za který získal cenu BAFTA pro nejlepší debut. Snímek Moje léto lásky o zvláštním letním vztahu dvou dívek dosáhl ještě výš – na cenu BAFTA pro nejlepší britský film. Festival promítne i Pawlikowského nejnovější počin Žena z pátého patra s vynikající mysteriózní atmosférou. Snímek s Kristin Scott Thomasovou a Ethanem Hawkem v hlavních rolích vychází z thrilleru Douglase Kennedyho o spisovateli, který se snaží v Paříži navázat kontakt se svou bývalou rodinou a silně ho ovlivní pobyt v jednom pochybném hotelu... Tento film zakoupila do české distribuce společnost HCE.

Garin Nugroho

Klíčový představitel exotické indonéské kinematografie geniálně propojuje poetickou a sociální rovinu filmového umění. Svou kariéru začínal Nugruho s dokumenty a krátkými filmy. Jeho debut na stříbrném plátně z roku 1992 Láska v krajíci chleba sklidil četná ocenění a podobný úspěch se opakoval s každým novým filmem. Na začátku své kariéry byl známější ve světě než doma, jelikož cenzura nepouštěla jeho filmy do kin. Díky třetímu snímku ...and the Moon Dances (Bulan tertusuk ilalang, 1995) se prosadil také v Evropě, v Berlíně za něj získal cenu FIPRESCI. Jeho filmografie je pozoruhodně rozmanitá, včetně muzikálu Opera Jawa, který vychází z eposu Rámájana. Téma objevující se ve všech Nugrohových dílech jsou třídní rozpory ve společnosti. Snímky Garina Nugrohoa vynikají unikátním pohledem na Indonésii a její místo ve světě, jsou esteticky vytříbené, s poetickým nádechem. Na Febiofestu uvede Nugruho také svůj poslední snímek Zavázané oči, pojednávající o palčivém tématu: islámském radikalismu, jenž se snaží nalákat do svých řad mladé lidi v Indonésii.

!!! Další VIP hosté jsou v jednání. Další jména oznámíme na hlavní tiskové konferenci 19. března. !!!

PŘEDSTAVUJEME VYBRANÉ PROGRAMOVÉ SEKCE:

Asijské panorama

Na jedné straně nabízíme v této sekci velké spektákly, jako tchajwanský snímek Bojovníci duhy, jenž se dostal do užšího předkola filmů nominovaných na Oscara, anebo Oběť velkého epika čínského kinematografie Chena Kaigeho. Jsou zde ale i snímky, které odráží neutěšené životní podmínky v mnoha zemích Asie: např. nelehký osud tamilské menšiny na Srí Lance v obrazově působivém snímku Létající ryba, zatímco hlavní hrdinky íránského filmu Tři a půl touží po jediném – odejít za svobodou někam jinam.

♣ TIP: Čínský film Sauna na měsíci přibližuje, jak se v novém čínském kapitalismu podniká v oblasti nevěstinců

Latinskoamerické panorama

Latinská Amerika je region neutuchajícího tvůrčího potenciálu a nepřeberného množství témat. Na jedné straně stojí Miss Bala, film z Mexika, jenž by mohl být klidně natočen i v Hollywoodu, svou autenticitou a bezprostředností ale výrazně překračuje hranice pouhé akční zábavy a stává se znepokojující výpovědí o zemi, kde se stalo násilí každodenní realitou. Na druhé straně pak stylově vyhraněné snímky jako Stříbrný útes známého brazilského tvůrce Karima Ainouze, ve stylu cinema-verité pojatý portrét mladé ženy, která je najednou vytržena z každodenní reality.

♣ TIP: Akácie je jeden z nejhezčích snímků loňské festivalové sezony. Argentinci Pablu Giorgellimu, jenž si z Cannes odnesl Zlatou kameru za nejlepší debut, se povedlo znamenitě skloubit minimalismus argentinské nové vlny s dojímavým melodramatem o jednom lidském sblížení.

Made In USA

Americký film naštěstí není pouze studiová velkovýroba, pořád se zde natáčejí i desítky zajímavých nezávislých produkcí. Právě těmto divácky náročnějším snímkům, které se bohužel do širší distribuce nejspíš nedostanou, chceme letos věnovat větší pozornost. Film Martha Marcy May Marlene získal na festivalu Sundance Velkou cenu poroty, jakož i cenu za nejlepší režii Seana Durkina. Za velký herecký objev lze považovat výkon Elizabeth Olsenové, která si odnesla ceny z festivalů v Torontu a Vancouveru. I další dva snímky Bez (Without) a Magické údolí jsou debuty natočené v opravdu ryze nezávislém duchu.

♣ TIP: Cameron Crowe (Vanilkové nebe, Jerry Maguire ad.) má v programu Febiofestu svůj nejnovější opus Koupili jsme ZOO.

Svět ve 3D

Filmy ve 3D vznikají všude na světě a stojí za to podívat se, jak se to tvůrcům v Asii, v Rusku, ale i třeba u našich polských sousedů daří. Tam se k natáčení ve 3D odhodlal nestor polského filmu Jerzy Hoffman. Kameramanem jeho Varšavské bitvy 1920 byl světově proslulý Slawomir Idziak. V Japonsku a Hongkongu si novou technologii vyzkoušeli známí bratři Oxide a Danny Pangové, kteří se ji pokusili aplikovat v žánru horroru, stejně jako Japonec Takashi Shimizu. Milovníci baletu, ale určitě nejen oni se můžou přijít podívat, jak se tančí ve 3D ve filmu Louskáček slavného Andreje Končalovského.

♣ TIP: Krvavý, invenční a často bizarní Takashi Miike propašoval 3D do svého samurajského opusu Hara-Kiri: Death of Samurai.

FESTIVALOVÉ TERMÍNY:

  • Datum zveřejnění kompletního programu: 7. března
  • Uzávěrka přihlášek do občanské poroty: 10. března
  • Datum zahájení prodeje vstupenek: 14. března
  • Hlavní tisková konference (Novoměstská radnice): 19. března
  • Zahájení festivalu (v Cinestaru Anděl a Rudolfinu): 22. března

Praha: 22. 3. – 30. 3. Cinestar Anděl

  • Liberec: 2. 4. – 4. 4. 2012 CineStar
  • Hradec Králové: 3. 4. – 5. 4. 2012 CineStar
  • Pardubice: 4. 4. – 6. 4. 2012 CineStar
  • České Budějovice: 5. 4. – 7. 4. 2012 CineStar
  • Brno: 10. 4. – 12. 4. 2012 Sál B. Bakaly
  • Ostrava: 11. 4. – 13. 4. 2012 CineStar + kino Art

♣ Zahájení Febiofestu SK (organizuje ASFK a SFÚ) v Bratislavě: 29. března
♣ Zakončení festivalu (v Cinestaru Anděl a Národním muzeu): 30. března

FEBIOFEST ONLINE:

www.febiofest.cz
www.youtube.com/febiofest
www.facebook.com/febiofest
www.twitter.com/febiofest

English version in PDF here